our portfolio

At CSJ we aim to educate autonomous, responsible, creative, daring, entrepreneurial people, concerned with the common good, able to have an active role in the society they belong to and in some way influence their culture.

Boldness / entrepreneurship is even one of VOAR’s leading ideas. Our students become aware of the world around them – their school, their city, or anywhere around the Globe – and through projects they call “Initiatives”, they work and give their contribution to make this World a better and more beautiful place.

For this reason, in 2018, Ashoka, the largest international network of social entrepreneurship, attributed to the CSJ the status of Changemaker (Transformi​ng) School. The institution motto is “the construction of a world in which we can all be agents of positive social transformation”.

Apart from the interest demonstrated by all the teachers, schools and institutions that have visited our school, several national and international researchers have been developing their academic research about VOAR, namely:

  1. Projeto IDEA, coordenado pela Prof. Doutora Dulce Gonçalves, FPUL – Investigação sobre metas da leitura no 2.º ano.
  2. Doutora Helena Kovacs, Hungria – Doutoramento já defendido no Institute of Education, Eötvös Lorand University, Budapeste.
  3. Malte Gregorzewski, Alemanha – Doutoramento ainda não defendido, Universidade de Innsbruck.
  4. Ana Luísa Vasques, Brasil – Doutoramento ainda não defendido, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.
  5. Catarina Quadros Gonçalves, Portugal – mestrado já defendido na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
  6. Tânia Pereira, Portugal – mestrado ainda não defendido na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra

Furthermore, the Universities of Porto, Lisbon and Coimbra, as well as the Ministry of Education – Education Secretary of State and the General Direction of Education – have frequently asked for our collaboration.

The implementation of our Pedagogical Model VOAR has generated great scientific curiosity. As a result, a series of academic articles and publications were launched, thus allowing a bigger impact of the referred model.

Kovacs, H. (2018). Change, challenge, transformation: A qualitative inquiry in transformative teacher learning. In Center for Educational Policy Studies Journal, vol.8, n.º 3 (99-118).

Pires, I. V. Colégio de S. José. In The practicionairs’ guide to changemakers education. Em publicação.

Pires, I. V., Lapas, P. (2018). Os domínios de autonomia curricular no Colégio de S. José. In Trindade, R. (coord), Autonomia, flexibilidade e gestão curricular: Relatos de práticas (65-82). Lisboa: Leya.

Pires, I. V., Lapas, P. (2018). VOAR – O modelo pedagógico do Colégio de S. José. In Noesis, Janeiro 2018. Lisboa: Direção Geral da Educação. http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/boletim/boletim_dge_n21_janeiro2018.html

Pires, I. V., Figueiredo, P., Lapas, P. (2017). Sistema pedagógico Voar: Colégio de S. José em Coimbra. In de Gonçalves, M. D. (org), Encontros IDEA: Dificuldades na aprendizagem Práticas de avaliação e intervenção, (271-284). Lisboa: IDEA.

During the implementation of the PAFC trial period, and as Colégio de S. José has integrated the net of schools involved in the project, the school was many times called upon to share their experience and teaching practices. During the past school year Colégio has provided teacher training sessions to hundreds of directors and teachers, especially in the north and centre of the country, namely in:

  • 16 e 17 janeiro de 2015 – Coimbra – Motivar ou medicar – XVII Seminário de Desenvolvimento da Criança.
  • Março de 2015 – Coimbra – Centro Hospitalar da Universidade de Coimbra – Prevenir ou medicar: o projeto Educativo do Colégio de S. José.
  • Fevereiro de 2016 – Torres Vedras – Educação ou auto-educação: em busca de uma escola centrada no aluno.
  • 8 e 9 de abril de 2016 – Coimbra – Encontro de Investigação e Prática Pedagógica, ESEC – Sessão de abertura: O Projeto Educativo do Colégio de S. José.
  • 11 de novembro de 2016 – III Encontro IDEA – Comunicação Aprender a Voar – o modelo pedagógico do Colégio de São José em Coimbra.
  • 12 de novembro de 2016 – Matosinhos – Encontro Nacional da Rede de Educação Viva – É possível mudar uma escola com 100 anos de existência?
  • Julho de 2016 – Lisboa – A Educação no Séc. XXI (8 sessões de formação). Colégio de Santa Maria.
  • Janeiro de 2017 – Lisboa – Liderança em Educação – Congresso de Psicologia Política.
  • Julho de 2017 – Lisboa – Educar Hoje (8 sessões de formação) – Colégio Pedro Arrupe.
  • Julho de 2017 – Aveiro – Lançamento nacional do PAFC (DGE). Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR – quatro sessões em modo oficina.
  • Julho de 2017 – Sintra – Formação de diretores – AEEP. Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR.
  • 13 de junho de 2018 – Porto – Formação de Líderes Pedagógicos – DGE. Trabalho Autónomo – quatro sessões em modo oficina.
  • Junho de 2018 – Lisboa – Agrupamento de Escola Francisco Arruda. Apresentação do Modelo Pedagógico VOAR.
  • 20 de junho de 2018 –Lisboa – Formação de Líderes Pedagógicos – DGE. Trabalho Autónomo – quatro sessões em modo oficina.
  • 4 de julho de 2018 – Porto – Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação – V Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação – Um Modelo pedagógico diferente.
  • 6 de julho de 2018 – Porto – Faculdade de Ciências da Universidade do Porto – V Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências – Metodologia de Trabalho de Projeto.
  • 9, 10, 11 e 12 de junho do 2018 – Vilar de Paraíso – Academia de Música de Vilar de Paraíso – Formação de professores em metodologia de Trabalho de Projeto.
  • 17 de junho de 2018 – Rio Maior – AE Fernando Casimiro Pereira da Silva. Formação de professores em metodologia de Trabalho de Projeto.
  • 17 de março 2019 – Coimbra – Encontro de formação para professores promovido pela CIM – O truque para tornar os momentos de avaliação momentos mais felizes.
  • 10 a 12 de abril 2019 – Istambul – Congresso ECNAIS – Student Participation.

In addition to CSJ´s multiple participations in meetings and education seminars around the country, in 2018/19 we started a 3-year partnership with Gowe and ADIBER, for teacher training in the Oliveira do Hospital School Grouping.

The CSJ has also been a centre of continuing education, welcoming teachers from all over the world who have visited us to study, investigate and experience our Pedagogical Model.

Here is a comment from Polish teachers who visited CSJ in 2019 for a course on “Project Work at School”.

In 2019/20 they are coming back, and they will bring along 30 students to experience project work methodology at CSJ.

We have just finished our project work with the class that we are planning to take to your school next year.

It turned out to be a real success – they worked hard and they were really enthusiastic about the whole process. The attendance was almost 100% which is rather unusual for the last week of the school year. We also managed to invite for the presentation the teachers from other schools and they really appreciated the job.
So we’d like to thank you again for inspiring us and for the documents you sent us. Let’s hope we’ll continue this kind of teaching method next year as an integral part of our curriculum.

Wish you all the best,
Jan Jończyk and the project team.

Due to the great interest, our Pedagogical Model has raised among teachers, students and educators in general, the school opened up to other educational communities which look for us. Thus, those who wish to get acquainted with our “way of being” in Education, can spend a whole day in our school, getting to know the Pedagogical Model and observing the development of Autonomous and Project Work activities.

Since 2015/2016, our Colégio has trained and hosted 36 groups from educational institutions and 23 individual visitors.

  1. Academia de Música de Vilar do Paraíso
  2. Colégio Diocesano de Nossa Senhora da Apresentação, em Calvão
  3. Colégio Pedro Arrupe, em Lisboa
  4. Agrupamento de Escolas de Oliveira do Hospital
  5. Agrupamento de Escolas Padre Vitor Melícias, Torres Vedras
  6. Sinepe do Rio de Janeiro, Brasil
  7. Sinepe de S. Paulo, Brasil
  8. SEK Ciudadalcampo, Madrid
  9. Szkoła Podstawowa nr 112 Przymierza Rodzin im. Jana Pawła II, Varsóvia, Polónia
  10. Francis Street CBS, Dublin, Irlanda
  11. Namik Kemal Anadolu Lisesi, Samsum, Turquia
  12. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi w Tychach, Tychy, Polónia
  13. School 21, Londres, Reino Unido
  14. Espaço Descoberta, Azeitão
  15. Agrupamento de Escolas do Fundão
  16. Colégio ERES, Leça da Palmeira
  17. Colégio Um, Dó, Li, Tó, Almada
  18. Projeto Oxigénio
  19. Colégio Traquinauta, Carcavelos
  20. Centro de Formação de Torres Vedras
  21. Escola Superior de Educação de Coimbra
  22. Associação Viteum
  23. Escola Secundária António Arroio, Lisboa
  24. Agrupamento de Escolas de Cister, Alcobaça
  25. Colégio das Cerejeiras, Penela
  26. Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
  27. Equipa do Projeto IDEA, Lisboa
  28. Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa
  29. Secretário de Estado da Educação, Professor Doutor João Costa
  30. Agrupamento de Escolas de Porto de Mós
  31. Grupo de Educação da Universidade de Lisboa
  32. Projeto Quinoa
  33. Instituto Educativo do Juncal
  34. Projeto Limites Invisíveis
  35. Grupo de Diretores de Escolas Angolanas
  36. Orsifor – Centro de Formação Profissional da Moita

We also received the following individual visits: 

  1. Professora Doutora Maria Paula Paixão, FPCEUC
  2. Professora Doutora Teresa Sousa Machado, FPCEUC
  3. Professora Doutora Maria da Piedade Pessoa Vaz, FPCEUC
  4. Professora Doutora Cristina Almeida, FPCEUC
  5. Professora Doutora Maria Augusta Nascimento, FPCEUC
  6. Professor Doutor José Miguel Sacramento, ESEC
  7. Ana Cláudia Nobre
  8. Fernanda Morrow
  9. Helena Rebelo
  10. Ana Teresa Mendonça
  11. Louise Lima
  12. Daniela Ferreira
  13. Maria João Pereira
  14. Mariana Lima
  15. Raquel Henriques
  16. Jónatas Ferreira
  17. Samuel Oliveira
  18. João Cabral
  19. Rui Girão Henriques
  20. José Ferreira
  21. Sérgio Gomes
  22. Ana Isabel Marques
  23. Maria Salomé Terraquente
English
Português English